سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سالگرد مرگ یکی از والدین ممکن است باعث بروز مرگ ناگهانی در افراد به خصوص مردها شود.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران می‌گویند مرگ‌ ناگهانی که معمولا به خاطر آریتمی (بی‌نظمی ریتم ضربان قلب) ناگهانی قلب است، به طور غیرمنتظر و در طول یک ساعت از شروع علائم رخ می‌دهد.

دکتر ایوان مندوزا از دانشگاه مرکزی ونزوئلا در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "همه ما با این واقعه برخورد داشته‌ایم که اعضای نزدیک خانواده در فاصله زمانی نزدیکی فوت کرده‌اند."

او افزود: "پزشکان باید از این موضوع آگاه باشند که استرس روانی مانند اثر سالگرد فوت نزدیکان، ممکن است باعث مرگ ناگهانی در افراد حساس شود."

این پژوهشگران رشته‌ای از 102 مورد مرگ ناگهانی مستندشده را در افراد 37 تا 79 ساله را مورد ارزیابی قرار دادند و مشخص شد که 70 درصد آنها به علت بیماری شریان‌ کورونری قلب فوت کرده‌اند.

در 12 درصد موارد، این مرگ‌ها در سالگرد مرگ یکی از والدین رخ داده بود: هفت مرگ در سالگرد مرگ پدر؛ پنج مرگ در سالگرد مرگ مادر، یک مورد در سالگرد مرگ همزمان پدر و مادر.

در یک سوم  موارد مرگ در همان سن والد فوت‌کرده رخ داده بود و در 80 درصد موارد مرگ ناگهانی در سالگرد مرگ والدین در مردان رخ داده بود.

دکتر خوان مارکز می‌گوید که  در این تحقیق همکاری داشته است، دلیل این پدیده مشخص نیست، اما ممکن است بیانگر تفاوت‌ها در پاسخ به موقعیت‌های پراسترس در میان زنان و مردان باشد.

به گفته مندوزا بیمارانی که به خصوص مستعد دچارشدن به چنین عارضه‌ای هستند، افرادی دارای سابقه حمله قلبی، سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی یا بیماری‌های عروق کورونری قلب یا عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی- عروقی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی یا زندگی بی‌حرکت هستند.

کد خبر 47396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز